ÚDRŽBA A SPRÁVA KNOW-HOW

Jak si chránit know-how?

Jedním z předpokladů pro podnikatelské úspěchy firmy je uplatňování know- how, které patří do jejího výrobního, obchodního i technologického tajemství. Nejčastěji s ním přicházejí do styku manažeři firmy, statutární zástupci i další vedoucí zaměstnanci. Je proto pochopitelné, že každá firma se snaží chránit své poznatky, pracovní a technologické postupy a další úseky své podnikatelské činnosti. Nejde jen o ochranu zaměstnavatele před konkurencí, ale v zájmu zlepšení ekonomické situace i o další významnou skutečnost: o udržení zakázek, práci po týdenní stanovenou pracovní dobu apod.
Hlavním cílem každé společnosti by mělo být zvýšení produktivity a úrovně bezpečnosti majetku a zařízení. Abyste toho dosáhli, není nic lepšího, než začít optimalizací celého cyklu a získat větší kontrolu nad všemi procesy.

Věk znalostí

V naší současné ekonomice jsou znalosti zásadním zdrojem, protože jsou nevyčerpatelné a mnoho organizací a lidí je může využít k vytváření ještě více znalostí. Žijeme ve věku znalostí a jednotlivci a organizace, kteří se dokážou přizpůsobit nevyhnutelným změnám, jsou těmi, kdo budou schopni čelit budoucím výzvám. Kdo ne, bude součástí minulosti.

Aby informace mohla být považována za znalost, musí být splněna tři kritéria:

  • Vědomosti jsou propojené. Existuje ve sbírce mnoha zkušeností a pohledů.
  • Poznání je akce. Informace, která nevyvolává nějaký typ akce, není znalost.
  • Znalosti jsou použitelné v nových a jedinečných situacích. Informace se stávají znalostmi, když jsou použity k řešení okolností, pro které neexistuje žádný přímý precedens.
Businessman and icon business network in hand on dark background.

Management znalostí

Co znamená pojem „knowledge management“ (KM)? Obvykle se kombinují tři pojmy: intelektuální kapitál, který se skládá z firemního know-how, patentů a ochranných známek; organizační kultura, která zahrnuje ochotu sdílet znalosti a spolupracovat v rámci organizace; a informační technologie, což zahrnuje implementaci zařízení, která usnadňují přístup ke znalostem produkovaným uvnitř organizace.